PROCEDURA PRZYZNAWANIA POMOCY ZDROWOTNEJ DLA NAUCZYCIELI CZYNNYCH I EMERYTÓW ZATRUDNIONYCH W SZKOŁACH DLA KTÓRYCH ORGANEM PROWADZĄCYM JEST GMINA CHORZELE
Podstawa prawna:
· art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022r. poz. 559 z późn. zm.)
· art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 2021r. poz. 1762 z późn. zm.)
· Uchwała Nr 363/LIV/22 Rady Miejskiej w Chorzelach z dnia 30 września 2022 r. w sprawie określenia rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz warunków i sposobu ich przyznawania
I. Postanowienia ogólne
Pomoc zdrowotna dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej udzielana jest w związku z:
1. orzeczoną chorobą zawodową, chorobą przewlekłą, wymagającą np. stałych konsultacji lekarskich, ciągłego przyjmowania leków itp.,
2. wypadkiem, zdarzeniem losowym, wskutek którego nauczyciele wymagają leczenia specjalistycznego, leczenia sanatoryjnego, zakupu urządzeń rehabilitacyjnych, konsultacji lekarskich,
3. długotrwałym leczeniem szpitalnym lub poszpitalnym,
4. przebywaniem na turnusie rehabilitacyjnym lub leczenia uzdrowiskowego przy-sługującym na podstawie skierowania przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego,
5. zaleconym zakupem środków pomocniczych z zakresu okulistyki,
6. korzystaniem z usług z zakresu protetyki dentystycznej lub stomatologii,
7. zleconym zakupem aparatu słuchowego,
8. korzystaniem z profilaktyki zdrowotnej w zakresie szczepień ochronnych,
9. ponoszeniem wydatków na zakup wyrobów medycznych, środków pomocniczych, sprzętu i urządzeń rehabilitacyjnych umożliwiających lub ułatwiających proces rehabilitacji leczniczej przysługujących na podstawie zlecenia wystawionego przez lekarza - w związku z poniesionymi z ww. tytułów wydatkami,
10. wyjątkowo trudną sytuacją zdrowotną, obejmującą zakres kilku ww. zapisów.
II. Terminy składania wniosków
Wnioski można składać w każdym kwartale bieżącego roku w Urzędzie Miasta i Gminy Chorzele w terminach:
1. do dnia 15 marca – I kwartał roku kalendarzowego,
2. do dnia 15 czerwca – II kwartał roku kalendarzowego,
3. do dnia 15 września – III kwartał roku kalendarzowego,
4. do dnia 15 grudnia – IV kwartał roku kalendarzowego.
III. Kryteria przyznawania dofinansowania
1. Wnioski o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli opiniuje komisja powołana przez Burmistrza.
2. W skład komisji wchodzą:
1) jeden przedstawiciel organu prowadzącego jako przewodniczący komisji,
2) po jednym przedstawicielu organizacji związkowych działających w szkołach,
3) po jednym przedstawicielu szkół podstawowych i przedszkola wybranym przez dyrektora szkoły/przedszkola.
3. Komisja opiniuje wnioski raz na kwartał:
1) w terminie do dnia 31 marca – wnioski złożone w I kwartale roku kalendarzowego,
2) w terminie do dnia 30 czerwca – wnioski złożone w II kwartale roku kalendarzowego,
3) w terminie do dnia 30 września – wnioski złożone w III kwartale roku kalendarzowego,
4) w terminie do dnia 31 grudnia – wnioski złożone w IV kwartale roku kalendarzowego.
4. Opinie komisji podejmowane są zwykłą większością głosów przy udziale co naj-mniej połowy członków komisji.
5. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos przewodniczącego komisji.
6. Przy rozpatrywaniu wniosków o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli komisja bierze pod uwagę:
1) wysokość środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w budżecie Gminy,
2) sytuację materialną nauczyciela oraz osób prowadzących z nim gospodarstwo domowe,
3) sytuację zdrowotną nauczyciela.
IV. Wymagane dokumenty
1. Wniosek o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli składa się na druku stanowiącym załącznik uchwały.
Do wniosku należy dołączyć:
1) aktualne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia,
2) dokument potwierdzający poniesione koszty związane z leczeniem lub zakupem leków albo sprzętu medycznego, korzystaniem z usług rehabilitacyjnych lub inne koszty poniesione w związku z długotrwałym leczeniem szpitalnym lub specjalistycznym,
3) oświadczenie o dochodach brutto na jednego członka rodziny, osiągniętych w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o pomoc zdrowotną.
2. Osobą uprawnioną do wystąpienia z wnioskiem jest ubiegający się o pomoc zdrowotną nauczyciel.
3. W imieniu nauczyciela wniosek może „złożyć” inna osoba (np.: członek rodziny lub opiekun prawny), jednak umocowaniem do jej działania, na rzecz nauczyciela, będzie w takim przypadku pełnomocnictwo albo wprost przepis ustawy.
4. Wniosek o przyznanie pomocy zdrowotnej nauczyciel może złożyć jeden raz w roku budżetowym.
5. Wniosek o przyznanie pomocy zdrowotnej nauczyciel składa do dyrektora szkoły celem zaopiniowania.
6. Dyrektor szkoły po zaopiniowaniu wniosku o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli przesyła go do Burmistrza.
V. Postanowienia końcowe
1. Pomoc zdrowotna dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej udzielana jest w formie bezzwrotnego zasiłku pieniężnego.
2. Proponowaną wysokość zasiłku określa komisja.
3. Decyzję o przyznaniu pomocy zdrowotnej nauczycielowi, na podstawie opinii komisji, podejmuje Burmistrz.
4. Wypłaty pomocy zdrowotnej w formie zasiłku pieniężnego dokonuje Urząd Miasta i Gminy w Chorzelach na numer rachunku bankowego wskazany we wniosku.