Rozgraniczenie nieruchomości
Organ właściwy: Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele
Symbol Sprawy: 6830
I. OSOBA ODPOWIEDZIALNA: Tadeusz Topa, Referat Rozwoju, pok. nr 2, tel. 29 751 6544.
II. MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
· Urząd Miasta i Gminy w Chorzelach, ul. Stanisława Komosińskiego 1
III. PODSTAWA PRAWNA (wymagania prawne)
· Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 752 ze zm.)
· Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2024 r., poz. 1151 ze zm.)
· Rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Dz. U. z 1999 r., Nr 45, poz.453).
IV. WYMAGANE DOKUMENTY
· Wniosek o rozgraniczenie nieruchomości.
· Dokumenty potwierdzające prawo własności do nieruchomości (kopia aktu notarialnego, kopia wypisu z rejestru gruntów, kopia wypisu z księgi wieczystej, kopia postanowienia sądowego).
· Oświadczenie o poniesieniu przez wnioskodawcę wszelkich kosztów wynikających z wnioskowanego postępowania rozgraniczeniowego.
· Ew. pełnomocnictwo, jeżeli inwestor reprezentowany będzie w postępowaniu przez pełnomocnika.
· Dowód wpłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (jego odpisu, wypisu).
V. PROCEDURA
1. Wniosek o rozgraniczenie
Wniosek o rozgraniczenie może złożyć właściciel, współwłaściciel, użytkownik wieczysty, nieruchomości.
We wniosku nie należy wskazywać geodety uprawnionego, który dokona czynności ustalenia granic. W sprawach dotyczących rozgraniczenia to na organie spoczywa obowiązek wskazania i upoważnienia geodety, zaś przepisy regulujące postępowanie rozgraniczeniowe nie nakładają na organ obowiązku dopuszczenia stron do udziału w procedurze wyboru geodety.
W przypadku wątpliwości co do zasadności prowadzenia postępowania wnioskodawca może zostać wezwany przez organ do uzupełnienia wniosku, poprzez dostarczenie dodatkowych dokumentów, lub udzielenie dodatkowych wyjaśnień.
W przypadku gdy wnioskodawca nie jest stroną postępowania, tj. nie posiada tytułu prawnego (własność, użytkowanie wieczyste, a także użytkowanie gruntu, lub prawo służebności gruntowej) do żadnej z nieruchomości wskazanych we wniosku, lub postępowanie w sprawie ustalenia granic zostało już wcześniej zakończone ostateczną decyzją administracyjną, lub prawomocnym orzeczeniem sądu, czy też w innych uzasadnionych przypadkach, organ może wydać decyzję o umorzeniu postępowania jako bezprzedmiotowego. Od decyzji tej przysługuje prawo wniesienia odwołania.
2. Zawiadomienie stron o złożonym wniosku o wszczęcie postępowania rozgraniczeniowego
Jeżeli brak jest przeszkód do prowadzenia postępowania organ zawiadamia pisemnie właścicieli (użytkowników wieczystych ) nieruchomości sąsiednich o złożonym wniosku.
W wyznaczonym w piśmie terminie osoby te mogą się wypowiedzieć, co do zasadności złożonego wniosku.
3. Postanowienie o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego
Po okresie wyznaczonym w „zawiadomieniu stron o wszczęciu postępowania” do wypowiedzenia się co do zasadności złożonego wniosku o rozgraniczenie, organ wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie rozgraniczenia nieruchomości.
Na postanowienie to nie służy zażalenie.
4. Wybór geodety uprawnionego
Organ w drodze zapytania ofertowego wyłania geodetę uprawnionego.
O złożonych ofertach ( kwota wynagrodzenia, termin realizacji prac ) organ poinformuje strony pisemnie, umożliwiając im wypowiedzenie się w stosunku do wybranej oferty.
Postanowienie ustalające wysokość kosztów postępowania, wraz z jednoczesnym wskazaniem osób obciążonych tymi kosztami, oraz terminem uiszczenia należności – zostanie wydane wraz z decyzją administracyjną kończącą postępowanie administracyjne w sprawie rozgraniczenia nieruchomości. Na postanowienie to, stronom przysługuje prawo wniesienia zażalenia do organu II instancji (SKO). Nieuregulowane wobec organu należności podlegają egzekucji administracyjnej.
5. Czynności ustalenia przebiegu granic
Upoważniony przez Burmistrza Gminy i Miasta Chorzele geodeta uprawniony – dokonuje ustalenia przebiegu granic na podstawie danych zgromadzonych w operacie ewidencji gruntów i budynków, dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, dokumentów znajdujących się w aktach ksiąg wieczystych prowadzonych dla nieruchomości wskazanych we wniosku, oraz innych dokumentów uzyskanych od uczestników postępowania.
Po okresie niezbędnym do przeprowadzenia przez geodetę uprawnionego analizy dostępnych dokumentów – wnioskodawca, podobnie jak pozostałe strony postępowania otrzymają pisemne wezwanie do stawienia się na gruncie w wyznaczonym terminie.
Wezwanie to powinno zostać dostarczone co najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem do stawienia się na gruncie. (UWAGA: nieusprawiedliwione niestawiennictwo w wyznaczonym terminie nie wstrzymuje czynności geodety.
Na gruncie geodeta uprawniony w obecności stron dokonuje czynności ustalenia przebiegu granic oraz sporządza dokumentację rozgraniczenia nieruchomości.
6. Zawiadomienie stron o zgromadzonej dokumentacji rozgraniczeniowej
Dokumentacja rozgraniczenia nieruchomości dostarczana jest przez geodetę do organu.
Organ dokonuje oceny prawidłowości wykonania czynności ustalenia przebiegu granic nieruchomości przez upoważnionego geodetę oraz zgodności sporządzonych dokumentów z przepisami.
W wypadku stwierdzenia wadliwego wykonania czynności zwraca się upoważnionemu geodecie dokumentację do poprawy i uzupełnienia. Może to spowodować konieczność ponownego wezwania stron postępowania do stawienia się na gruncie, a przez co może się wydłużyć czas trwania postępowania.
Jeżeli dokumentacja geodezyjna została sporządzona prawidłowo, organ wydaje pozytywną opinię i przekazuje dokumentację w celu włączenia do państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego.
Po włączeniu dokumentacji rozgraniczenia nieruchomości do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego strony otrzymają pisemne zawiadomienie o możliwości zapoznania się we wskazanym terminie z całym materiałem dowodowym skompletowanym w aktach sprawy.
7. Decyzja administracyjna
Po upływie terminu do zapoznania się z aktami sprawy stronom postępowania zostanie doręczona decyzja kończąca postępowanie administracyjne.
Wraz z decyzją w sprawie, organ wydaje postanowienie ustalające wysokość kosztów postępowania, wraz z jednoczesnym wskazaniem osób obciążonych tymi kosztami, oraz terminu uiszczenia należności. Na postanowienie to stronom przysługuje prawo wniesienia zażalenia do organu II instancji (SKO). Nieuregulowane wobec organu należności podlegają egzekucji administracyjnej.
Jeżeli od wydanej decyzji nie wniesiono odwołania, lub żądania przekazania sprawy do rozpatrzenia przez sąd powszechny, decyzja staje się ostateczna.
Jeżeli przebieg granic nie został ustalony, a sprawa została przekazana do sądu powszechnego, strony powinny oczekiwać pisma z sądu w tej sprawie.
VI. Termin załatwienia sprawy
Okres oczekiwania na wydanie postanowienia o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego wynosi do miesiąca od daty złożenia kompletnego wniosku o rozgraniczenie.
Okres oczekiwania na wydanie decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości wynosi do miesiąca od daty pozytywnej kontroli dokumentacji rozgraniczenia i przyjęcia operatu rozgraniczeniowego do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Uprawomocnienie decyzji o rozgraniczeniu następuje po upływie dwóch tygodni od daty doręczenia decyzji.
OPŁATA SKARBOWA
· Opłatę za pełnomocnictwo w wysokości 17 zł wnosi się w kasie Urzędu Miasta i Gminy Chorzele lub na konto Urzędu Miasta i Gminy Chorzele. Nr rachunku: 63 8913 0005 0000 1472 2000 0250.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
· Jeden miesiąc, w sprawach szczególnie skomplikowanych dwa miesiące od dnia wszczęcia postępowania.
TRYB ODWOŁAWCZY
W przypadku:
· ustalenia przebiegu granicy na podstawie zebranych dowodów, lub na podstawie zgodnego oświadczenia stron, lub oświadczenia jednej ze stron, gdy druga strona w toku postępowania oświadczenia nie składa i nie kwestionuje przebiegu granicy, organ wydaje decyzję o ustaleniu granicy. Jeżeli strona jest niezadowolona z ustalenia przebiegu granicy może, podobnie jak i pozostałe strony postępowania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, żądać przekazania sprawy sądowi.
· ustalenia przebiegu granicy na podstawie ugody granicznej organ wyda decyzję o umorzeniu postępowania administracyjnego. Od decyzji tej strona może w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, wnieść odwołanie do organu II instancji (SKO).
· nieustalenia przebiegu granicy (brak podstaw do wydania decyzji na podstawie zebranych dowodów lub oświadczenia stron, brak aktu ugody, spór graniczny) organ wydaje decyzjęo umorzeniu postępowania administracyjnego i przekazuje sprawę do rozpatrzenia sądowi. Sąd rozpatruje sprawy o rozgraniczenie nieruchomości w trybie postępowania nieprocesowego. Od decyzji tej strona może w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, wnieść odwołanie do organu II instancji (SKO).
UWAGI
· brak
FORMULARZ DO POBRANIA